Uczniowie klas 6 mieli za zadanie stworzyć samodzielnie wymyślony przez siebie herb , wykorzystując własną wyobraźnię dowolną techniką (może być grafika komputerowa); zastosować zasady kompozycji herbu, ustalając właściwe proporcje, dobierając kształty.

Wyobraź sobie, że jesteś rycerzem polskiego króla i walczysz w bitwie pod Grunwaldem w 1410 r. Masz na sobie ciężką zbroję, a na głowie hełm. Twój koń jest podobny do innych koni. Potrzebny ci jakiś znak, aby uniknąć ataku przez pomyłkę. Ten znak to herb. Należy do władcy i widnieje na jego chorągwi. Ty także go masz na hełmie lub tarczy. Inni bojownicy wiedzą, w czyjej jesteś drużynie.

Początkowo herb był prostym znakiem, na przykład krzyżem. Później jego wygląd rozwinął się i był używany nie tylko na polu walki. Posiadanie herbu świadczyło o ważnych osiągnięciach. W XIV w. władcy uzyskali możliwość pobierania opłat za nowe herby. Odtąd mogli je mieć nie tylko rycerze, ale ważne osoby w rodzinach, władcy kościelni, rzemieślnicy i inni.

Herb jest symbolem, z którego można odczytać informacje o właścicielu. Dziś herbem posługują się państwa, miasta, władcy kościelni, królowie i nie tylko. Widnieje na ich siedzibach, a podczas uroczystości lub zawodów sportowych na sztandarach i chorągiewkach.

Więcej zdjęć w galerii...